Cesty po východu Moravy

25.01.2014 14:00

Na 3. lednový týden jsme si s manželkou naplánovali pobyt v Rožnově p. Radhoštěm. První, co mě napadlo, paráda pivovar v Rožnově. Samožřejmě jsem si pozjišťoval otvíračku, možnost prohlídky, stav v lednici atd. Později mě taky napadlo mrknout na web a poohlédnout se i po jiných pivovarech v okolí Rožnova. K mému překvapení jsem narazil hned na několik takových bohulibých organizací. Jedna ve Štramberku, dále v Zašové, Hukvaldech, Kozlovicích. Byly i další, ty už se ovšem nacházely trošku dál. Až mě překvapilo jak se daří v tomto kraji minipivovarnictví. Ve středu jsme vyrazili, vyjeli jsme na Pustevny a i ve velkém nečase došli až Radegastovi. Bájnému pohanskému bohu. Škoda, že ten druhý Radegast přestává býti bájným.

Odpoledne jsme se ubytovali, poobědvali a žena s malým šupajdili do bazénu. Já samozřejmě do rožnovského pivovaru. Prohlídky dělají bohužel jen formou výkladu v restauraci. Po příchodu do pivovarské restaurace mě čekalo docela překvapení. Nevím zda vaří jen v těchto dvou varnách, ale vše co jsem tam viděl, byly jen tyto dvě, asi 250 litrů velké varny. Ostatní zařízění pivovaru bylo schováno za zatmavenýmy skly. Hospůdka taky velmi malá. Tak jsem si nakoupil světlou 11° a 13° polotmavého Rotchilda a valil za rodinkou na koupačku. Třináctku jsem hned večer ochutnal, trochu mě zklamala. V pivu byla cítit jen vysoká, dlouho zústávající hořkost. Ještě týž večer jsem obvolal ostaní pivovary, jsou totiž restaurační, a já potřeboval mít jistotu, že budou mít otevřeno a budou mít pivo v lahvích. Ve čtvrtek ráno jsme se vydali na prohlídku kopřivnického muzea Tatrovky a potom byl v plánu oběd v některém z pivovarů. Přidávám jednu "veselou" fotku z muzea....:-) Je to takový seznam povinností úředníků Tatry z 1870.....

Štramberk padl, tam neměli nic v lahvích. Další na cestě zpět byl hukvaldský pivovar. Byly už 2 odpoledne a my měli hlad. Bohužel pohled na budovu restaurace nás přinutil s obědem ještě počkat. Klasická venkovská IV. cenová......Tak jsem koupil petku polotmavého speciálu a jeli jsme dál. O pivu ovšem zatím nemohu nic říct, nezkoušel jsem jej. Nepředpokládám, že by se kvalita piva rovnala kvalitě onoho pohostinsvtví. Určitě bude lepší, musí. Nám nezbylo tedy nic jiného než se vydat do 5 km vzdálených Kozlovic. Už pžíjezd do areálu naznačoval, že to bude trochu jiná liga. Zdejší Fojtsví, jak jej majitelé nazývají, je zřízeno z bývalého statku. No a po vstupu do restaurace jsme zůstali v němém úžasu. Krásná, stylově zařízená hospoda. Vše v kameni, za barem dvě varné nádoby, po zdech rozvěšena všemožná dobová pivovarská lejstra, etikety, dodací listy, výuční listy, akciové listy atd., vše originály. Ve výklencích zdí spousta pivních džbánů, sklenic a pivního vybavení. Bohužel do zázemí jsme se nedostal. Pan majitel si to prý nepřeje a číšník nechtěl porušovat tento zákaz. Jinak byl ale velmi ochotný a příjemný.

Pivo zde vaří dvojí, jako základ světlou 12° Kozlovického Vojvodu a tmavé pivo Kozlovického Fojta. Občas také vaří nějaké speciály. Já, jakožto řidič, jsem vzal za vděk 0,3 Vojvody. Musím říct, že pivo chutnalo, velmi dobře vyvážená a pitelná 12°. K obědu jsem si dal samozřejmě pivní gulášek :-).

Podávaný ve stylovém kotlíku. Taktéž vynikající a porce aspoň pro dva. Když jsem snědl všechny knedlíky, počal jsme guláš z kotlíku naprudko "popíjet" šufánkem....:-). Po vynikajícím obědě jsem si koupil obě jejich zákl. piva, nechal pěkné dýško, a odjeli jsme domů na hotel. Návštěvu tohoto pivovaru můžu jen doporučit, vše výborné a stylové, prostě paráda.

V pátek, na cestě domů, jsem ještě zajel do BONu v Zašové. Po malém bloudění, jelikož není v Zašové jediná cedule se směrem k pivovaru, se nám jej podařilo najít, zastrčený na konci vesnice. Dokonce ani u vjezdu do areálu žádná cedule, jakoby to tajili, že tam vaří pivo. No to je jejich starost. Pivovar už jede docela ve velkém, jen tak co jsem očkem zahlédl. Spousta ležáckých tanků, spousta beček na rampě, spousta trubek atd. :-). Měli zrovna ve flaškách pšenici, světlé a tmavé. Zarazila mě cena, 16 Kč za 1/2 litr piva je docela málo. Pšenici jsem ještě večer ochutnal. Docela šlušná, trochu mi přišla přesycená.

Celkově náš výlet hodotím velmi pozitivně, krásně jsme si odpočali a já poznal zase spoustu nového okolo piva. Už se těším na další výlet po pivních vlastech českých.

Dej bůh štěstí.