5. prštenské slavnosti piva

22.07.2015 11:06

Konečně jsem letos dostal aspoň na nějakou tu pivoslávu.......Naplánováno jsem jich měl několik, ale vždy to zhatila nějaká jiná "důležitější" událost. Prštenské slavnosti jsem si ale výrazně poznačil do kalendáře. Jednak to mám nějakých 10 km a hlavně jsou to slavnosti především o pivu. Neplatí se vstupné a nevyhrává tam nějaká "bezva kapela" přes kterou není slyšet vlastního slova. Neodradilo mě ani velké vedro, které nás už pár dní sužuje. Musím poděkovat ženě, která mě tam zavezla a poctivě na mě i s dětma čekala. Dorazili jsme na místo kolem 14. hodiny, lidí zatím poskromnu, to mi samozřejmě vyhovovalo, člověk si aspoň mohl v klidu obejít stánky, vybrat a nečekat v řadě. Naštěstí byly zajištěny velké stany, ve kterých se dalo hezky schovat před poctivě zatápějícím Oskarem. Teď ale k tomu hlavnímu, pivu. Na slavnostech bylo zastoupeno asi 10 pivovarů, vzdálenějších - Vysoký Chlumec, Břeclav - i prakticky domácích  - Zlínský Švec - z dalších třeba Maxmilián Kroměříž, Hrádek Slavičín, Uh. Brod, nový pivovar z Kelče, Syrovar Syrovín......Když jsem procházel nabídku v jednotlivých stáncích, zaujala mě něketrá "podivná piva", třeba Lobkowitz Ale 11° nebo pivo pojmenováné Prštenské peklo, nějaká polotmavá 16° Uh. Brodu, později se dovíte víc.....

Nejdřív jsem si vybral kelčský pivovar, vůbec jsem jej neznal, teda věděl jsem o něm, ale nic jsem ještě neochutnal. Takže první volba, světlá kelčská 11°. Ničím neurazilo ani nenadchlo, lehce jsem v něm cítil chmelovou kořenitost. Pak jsem tedy zkusil první z tajuplných piv tohoto fesťáku, Lobkowitz Ale 11°, chuťově příjemný ale, spíše polotmavý, s nižší hořkostí. Ač samozřejmě neznám všechna piva, nevím o tom, že by Lobkowitz vařil ALE......možná se pletu. Maxmilián byla další má volba, hrozně mi chutná jejich vídeňák, zatím jsem ho měl jen z PET a tak možnost zkusit točené jsem nemohl pustit. Ajajaj, největší zklámání dne. Pivo jsem si nedočkavě donesl ke stolu. Přivoním........zkroutí se mi úsměv, přivoním znova a ono je to tak, kyselé zelí.......ochutnám a zase kyselé zelí......evidentně zkažené pivo. Zrovna to, na které jsem se tak těšil.......šel jsem ho tedy vrátit, hlavně proto, aby se nedostalo dál do oběhu. Bohužel obsluha si čichla a prej mu nic není. Říkám, to pivo je zkyslé, tak ochutnal a prý je normální.......na jednu stranu není se čemu divit, zřejmě tam netočili pivo ani lidi z pivovarů, jen dobrovolníci z řad SDH Prštné. Tak jsem si pivo odnesl zpět ke stolu a že ho nechám pro moji manželku, aby mi potvrdila nebo vyvrátila moji doměnku, má docela citlivý nos. K tomu ovšem nedošlo, objevil se tam organizátor, kterého od vidění znám. Řekl jsem mu, on ochutnal, odnesl to někam a asi za 10 minut se vezl kolem nový sud vídeňáku. Později jsme se ještě potkali a říkal, že to chutnalo víc lidí a shodlo se, že byl vážně nějaký divný....:-) No nic, k dalšímu ochutnávání, šel jsem si spravit chuť k Uh. Brodu, jejich Kounic mě nezklamal, ba mě nadchl, bezva vídeňák, který si kdykoliv dám znova, čisté sladové pivo s vůní tmavých sladů, moc pěkné pivo. Po Brodu jsem zamířil ještě jižněji a ochutnal něco od nového sládka z Břeclavy. Jejich 12° Kanec byl lehce sladový, na mě opět méně hořký, pěna držela hezky tenkou vrstvu, slušné pivo. Po tomto pivínku jsem si říkal, že je třeba trochu zvýšit voltáž, nabízel se Flying Cloud z Vysokého Chlumce. Mně velmi chutnalo, výrazné ovocné tóny ve vůni, pro mě na IPA nižší hořkost, slušná plnost. Odpoledne jsem završil dříve zmíněným Přštenským peklem. Polotmavá 16° z Uh. Brodu. Speciální ležák výborné pěnivosti, pěna lehce narůžovělá, pivo mělo taky červený nádech, chuť ovocná, hořkost velmi nízká......opět jsem odchytl pana "domácího" a ptal se ho, co to je za pivo. Nevěřil jsem tomu, že by Brod uvařil speciálně pro ně pivo. A teky že ne, přiznal mi, že to byl nějaký speciál vařený někdy na velikonoce, on měl sud schovaný a pojmenoval to pro slavnosti jako Prštenské peklo......stejně tak se tam točila Hasičská desítka.

Přes zkažené pivo, jinak pojmenovaná piva, jsme si to užil........hlavně proto, že ten den byl o pivu........příští rok si dám určitě repete