1. vaření ze surovin

11.06.2013 09:32

Po 3 "vařeních" z koncentrátů, 2x VÚPS 1x Pilsener Coopers, jsem se rozhodl zkusit vaření ze surovin. Následovaly dlouhé hodiny studování všech možných stránek o vaření piva, žádosti o rady, tímto děkuji Mircousovi, ten mi hodně pomáhá, a taky Martinovi ze Zlínského Ševce. U Martina jsem měl možnost si prohlédnout vaření přímo v jeho pivovaru. Vše mi dopodrobna vysvětlil, osvětlil pracovní postupy, sdělil své rady a zkušenosti z počátků jeho vaření. Poskytl mi nejen drahocené rady, ale také chmel, slad a hlavně pivovarské kvasnice, které používá pro kvašení jeho piv.

9.6.2013,neděle 8 ráno, počátek cesty za nepoznaným........Vše začalo standartně, namletý slad jsem vystíral při 38°C 30min. Dávkování 18l vody, 5 kg plzeňského, 0,3 kg mnichovského, vše namleto u Martina v pivovaru, děkuju. Chtěl jsem udělat 12°, Vám zkušeným, je však určitě už teď jasné, že to s tou 12° nebude jen tak :-), to já ale ještě nevěděl.......No pojďme dál. Dalším krokem ohřev na 62 st. Teplota rostla celkem rovnoměrně necelý stupeň za minutu, prakticky ideálně. Po prodlevě na 62 jsem dal 8l do druhého hrnce a následoval ohřev na 72°C, odrmutování 15 min., dle Martina by to mělo být pohodlně dostačující, k jodové zkoušce jsem se zatím nedostal. Všechno zatím šlapalo. Odrmutovaný nálev jsem na 10 minut přivedl k varu a slil za intenzivního míchání mé drahé polovičky zpět ke zbytku díla. Také scezování a vyslazování šlo nad očekávání dobře. V tomto bodě jsem začal tušit, že to s tou 12° nebude jen tak. Předek předpisový 17,73°, ale čím víc jsem měl vyslazeno,tím víc mně bylo jasné, že to bude něco silnějšího. Na vyslazování jsem použil 14l vody, cca 80 st. horké. Následovalo dolití asi 8 litrů vody a hurá ke chmelovaru, a tady se stal průser. Naše milá kuchyňská sklokeramika začala stávkovat. Po celodenním vaření se začala asi přehřívat a vypínala se. Co teď? Následovalo telefonování po rodině a kamarádech a schánění el. vařičů. Po hodině,kdy jsem mordoval vypínající se sklokeramiku, jsem přepnul na el., ale to bylo k ničemu, teplota lezla nahoru jen velmi pomalu. Po další hodině jsem si řekl, risku zpět sklokeramiku, povedlo se, jela solidně. Takže po 2,5 hodinách se sladina začala vařit a já tam šoupl chmel. 40g Premiant, po 40 min. 20g Žateckého a po 15 min. 20g Žateckého. Během chmelovaru jsem ještě část díla odlil a měřil, byl jsem po přepočtu na 20 st na nějakých 14°.Celkový chmelovar cca 1,25 hod. Měl by být delší, ale vzhledem k daným podmínkám a opět umírající sklokeramice jsem zvolil tuto cestu. Uvařené dílo jsem celkem bez problémů procedil přes plínu a zbavil ji chmele. Mladinu jsem šoupl v kvasné nádobě do velkého hrnce a začal zchlazovat. Nekonečný proces tohle zchlazování. Začal jsem po 6. hodině. V 11 jsem byl na 30 st., tak jsem to naprudko šoupl do lednice v níž bude probíhat kvašení a nechal do rána chládnout. V pondělí ráno jsem přidal kvasnice, poctivě zamíchal a v úterý ráno už byla krásná deka. Teď už jen čekat až to bude pitelné, snad to bude pitelné.

A jaký je závěr? Z plánovaných 20 litrů 12° mám 26 litrů 14° :-). Dělal jsem to celkem od pasu. Vše mám ale poznačené a přístě se tím budu řídit. Dobré by asi bylo se naučit výpočty dávkování surovin :-)

Fotodokumentace ve fotogalerii......

Dej Bůh štěstí