Kostelecké chmelovárek aneb Sedmé nebe

17.03.2014 19:15

Přípravy na další ročník této výborné akce začaly vlastně už v době vánočních svátků. V hlavě se mi rodil nápad, že se přihlásím do degustační soutěže. Sjíždí se tam stále více a více domovařičů, po sobotní zkušenosti musím říct, že jeden lepší jak druhý, tak jsem si říkal zkus to, nic za to nedáš a uvidíš jak na tom jsi. Degustují odborníci, lidé vyškolení a znalí oboru, tak výsledek bude mít váhu. Stanovil jsem si skromné cíle, neskončit poslední. A hlavně, poznat nové lidi, nasbírat zkušenosti a ochutnat nová piva :-)

První pivo, tmavou 11°, jsem tedy uvařil mezi svátky a 3.1.2014 nalahvoval. Něco málo přes 2 měsíce ležení měly z piva udělat vyzrálý ležák. Druhé pivo pro chmelovárek jsen vařil v půlce ledna a lahvoval 19.1. Světlá 12° měla být poctivým hořkým ležákem. Navařeno tedy bylo a já si potajnu spřádal plány jak si užiju Chmelovárek. Tajně jsem doufal i v nějaké solidní umístění. Někdy v 1. půlce ůnora jsem sehnal konečně barvící slad. Děkuju Martinovi ze Zlínského ševce, za poskytnutí tohoto a jiných sladů. Uvařil jsem tedy novou tmavou 11°, hlavně z důvodu ubývajících zásob v lednici a taky jsem ten barvící slad chtěl vyzkoušet. Chmelovárek se pomalu blížil, piva zrály a já začínal přemýšlet o tom novějším černém pivu, že bych ho vzal do soutěže. Jevilo se totiž velice solidně, doba ležení by byla přesně měsíc, takže by mohlo být už dobré. Přišel pátek, večer před akcí, vytáhnul jsem z lednice oba vzorky tmavého piva, rozlil a se ženou ochutnal. Moje drahá polovička byla pro starší, ja pro to novější. Něco mi říkalo vem to nové, riskni to. A tak tedy šlo do soutěže pivo novější a světlá 12°. Měl jsem ještě čerstvě navařený American Pale Ale, ležel však teprve 9 dní a byl to první pokus o takové pivo. Vzal jsem tedy jen petku na stůl pro spolusedící k ochutnání.

V sobotu jsem se dobře vyspal, čekal mě dlouhý den, Petra Měrku ještě delší.....:-). V 9 hodin mě naložili do auta a tradá do Kostelce. Na Petrovo doporučení jsem dorazil dřív, udělal jsem dobře. Rychle mi zaregistrovali vzorky a já si našel místo u stolu. S postupijícím časem se začaly objevovat davy a já byl rád, že to mám za sebou. Díky obrovskému zájmu se akce začala o skoro hodinu později. Myslím si, že většině to nevadilo. Piva bylo dost, z vlastních zásob i na čepu. K mému stolu si přisedla parta ostraváků, jak se za pár chvil ukázalo, z jednoho z nich se vyklubal přispěvatel z varimpivo.cz, takže proběhla rychlá seznamovačka a hned bylo o čem debatovat. Později se ke stolu vešli ještě kluci z beerborec.cz. Po 11. začala přednášková část setkání. U mikrofonu se vystřídalo několik odborníků na výrobu piva, Sládek a majitel pivovaru Lucky Bastard, Honza Grmela, p. Přinosil ze sladovny v Záhlinicích, pracovníci Výzkumného ústavu zemědělského v Kroměříži a třeba zástupce polské domovarnické scény. Tato část končila někdy kolem 16.00, nevím to přesně. Panovala tam totiž skvělá nálada a já moc nesledoval čas :-) Během dne jsem ochutnal přes 20 vzorků, až na jeden, byly všechny výborné. Opravdu co kus to umělecké dílo. Třeba Černá vrána od Standy Krejčího byla vynikající, také proto asi vyhrála svoji kategorii :-). Mezi opravdu skvostné kousky patřil 13-tichmelový speciál.

Po přednáškové části nastala hodina H. Přišlo to "nejdůležitější" z celého dne, vyhlašování výsledků. Tady pro mě začalo moje chmelovárkové Sedmé nebe. Absolutně nečekaně jsem s pivem, které jsem se rozhodl vzít na poslední chvilku až po pátečním "rozstřelu" získal 2. místo v kat. Tmavá a polotmavá piva-spodně kvašená. Byl jsem fakt v šoku. Po pár uvařených várkách a v takové konkurenci, kde někteří kluci vaří dlouhá léta, absolutní bomba. Náš stůl byl navíc velmi úspěšný, získali jsme 4 z 12 ocenění. Po vyhlášení jsem ještě asi 2 hodinky poseděl, pokecal s Honzou Grmelou, zdravím ho, mimochodem jejich pivo je výborné. V 19 hod. mě vyzvedla manželka a já vesele opustil svoje pivní Sedmé nebe.

Na konci článku musím, chci, vyjádřit poděkování Petrovi za bezva organizaci a popřát mu hodně zdaru v dalším organizování Chmelovárku. Dělá pro šíření vaření poctivého piva ohromný kus práce.

Pár fotek ve fotogalerii