6. Machovský pivní košt

01.10.2015 18:30

26.9.2015 se nám povedlo s kamarádem uspořádat další ročník amatérského koštu piv. Již tradičním místem konání byla "Hacienda" u Milana "Inkasa" Dovrtěla. Letošní ročník se nesl ve znamení tradičního českého piva. Jelikož vloni jsem sbíral vzorky od domovarníků podle toho, co měli zrovna doma nebo co vaří, přihodilo se mi to, že jsem sesbíral asi 16-17 vzorků, včetně kupovaných, a měl asi 9-10 pivních stylů.....to se pak těžko něco hodnotí a nějak třídí. Proto jsme se pro letošek, i na základě špatných zkušeností se švrchně kvašeným pivem, ovšem ne kvůli kvalitě, to jen účastníci jim nějak nemohli přijít na jméno, rozhodli udělat 3 skupiny piv - světlá 10°, světlý ležák 11-12°(v soutěži byla jedna 11°, jinak 12°) a tmavá piva bez rozdílu stupňovitosti. A jelikož jsme národ nepoddajný a konzervativní, už ani ta tmavá piva nehrála lidem moc do not.......:-)

Letos jsme byli také potěšeni docela velkým zájmen o košt. Běžně nás bývá 12-13, ale letos nás bylo 13,5.....:-). Co je to za blábol, ptáte se. Ono se totiž přihlásilo lidí 17, jenže nakonec 3 lidi na poslední chvilku odřekli účast a jeden stihl až poslední skupinu, proto 13,5. Tyto 3 odpadlíky nám ale bohatě vynahradili, my jim říkáme, náhodní kolemjdoucí. Přišlo jich více než jsme čekali a doufali. Jsem rád, že přišli a snad jim Machovský Stojan na čepu a bašta z udírny chutnala. Navštívili nás také 2 domovařiči z okolí, David, kterému děkuji za návštěvu, upřímnou kritiku piv mých i ostatních a dovezené vzorky 13° Stoutu. A Jirka Stoklásek, který se aktivně zapojil do koštu a také poskytl vzorek piva do soutěže.

Něco k pivům, jak jsem psal výše, zaměřili jmse se na piva typická pro české pivovarnictví. Některé domovarníky jsme proto musel s díky odmítnout. Za všechny budu jmenovat Petra Měrku, který mi poskytoval vždy rád vzorky do předešlých ročníků. Proto bylo také letos jen 5 vzorků z domovaru a zbytek kupovaná piva. Většina z minipivovarů, pouze Argus jsem vzal z průmyslového pivovaru. Zastoupeny byly pivovary Zlínský švec, Parník Přerov, Ferdinand, Polička, Lyer Modrava, za tento vzorek děkuji p.Měřilovi, který jej dovezl z dovolené na Šumavě.

Tak.....no teď asi to nejpodstatnější, to proč to vlastně čtete, výsledky. Musím letošní aktéry koštu pochválit, zřejmě už jsme je něco naučili....:-). Jinak si výsledky nedovedu vysvětlit. V předešlých ročnících stačilo na vítězství 5-6 uhádntých piv, letos to stačilo na konec pořadí. V letošním klání musel vítěz správně určit 10 piv z 15. Možná si řeknete, že to je fakt moc. Dost to určitě je, já se jim ovšem snažím trochu při nalévání vzorků radit a naznačovat, dále mají na stolech seznam a krátký popis jednotlivých piv, takže trochu vnímavý člověk z toho ledacos vypozoruje. Nejpozorněnjší byli na děleném 3-4. místě Jarda Měřil ml. a Jarek Stoklásek, ti trefili 9 piv. 2 místo jsme nevyhlašovali, protože jsme měli 2 vítěze. Už zmiňovaný Jirka Stoklásek se podělil o titul s Vlasťou Minaříkem, zdobilo je uhádnutých 10 piv. Ceny za umístění si nějak podělili a na poháru budou oba.

V pivech, jak jsem již psal výše, se opět projevil konzervatismus a taky předsudky. Díky tomu dopadla celkem špatně tmavá piva, ta jsou automaticky sladká a to českému pivaři, holdujícímu hořkému pivu, neleze. A předsudky se projevily u Argusu. Bylo to jediné pivo z velkovýroby (možná ještě Eliška z Poličky), tudíž křšťálově čisté pivo, které většina poznala. A pivo z velkovýroby přece nemůže být dobré.......většinou není, ne však vždy. Domovaru se dařilo střídavě, to uvidíte ve výsledcích.......tady je konečné pořadí:

1. Lukášek 10° - Machovský Stojan

 

2. Matěj 12° - Machovský Stojan

3-4. Lodník Strong 10° - Parník Přerov, Zlínský švec 11° - pivovar Zlínský švec

5. Lyer 12° - pivovar Modrava

6-7.Beran 12° - Jiří Stoklásek Tečovice, Kapitán 12° - Parník Přerov

8. Zlínský švec 10° - pivovar Zlínský švec

9. Argus 12° světlý ležák - Lidl

10. Argus 12° tmavý ležák - Lidl

11. Hermanova 10° - Mirek Herman Prostějov

12-13. Hofburg na Černo 10° - Machovský Stojan, Eliška 13° tmavý speciál - pivovar Polička

14. Ferdinand 11° tmavý ležák - pivovar Ferdinand

15. Argus 10° - Lidl

 

Já mám obrovskou radost, že má piva opanovala čelní příčky. Stále ve mně ale hlodá červíček oné objektivity, o které jsem psal už vloni. Spousta lidí má piva pozná, zde se nabízí otázka na kolik hodnotí čistě pivo nebo i to, že jsme kamarádi. Na druhou stranu, 3 lidé má piva do koštu nikdy neochutnali a jejich známky byly dosti vysoké.....takže jsem prostě tak dobrý......:-)

 

Na závěr poděkování Jardovi za spolupráci na organizaci, všem účastníkům, našim ženám za trpělivost a všem, kteří mi poskytli vzorky do koštu nebo jen tak na ochutnání.....a taky kouzelným kouzelníkům Kevinovi a Pepulkovi za vystoupení, fakt to byla prča. Díky.

 

P.S.: protože jsem se stále nenaučil vkládat soubory s koncovkou .tif, tak degustační list k nahlédnutí na fejsbúku Machovský Stojan......