Košt piv 2014

11.11.2014 17:47

Po roce, a nějakém tom dni k tomu, jsme se opět odhodlali uspořádat Machovský pivní košt. Temín byl stanoven na hezké datum, 1.11.2014. Tradičně v Haciendě i Milana "Inkasa" Dovrtěla.

Na úvod poděkování Jardovi za spolupořadatelství, Martinovi Stokláskovi za dodání vzorku až daleké Rusy a několika domovařičům, kteří poskytli vzorky do koštu piv. Letos se nám sešlo, po selekci, 15 druhů piva. Původně se mi jich nasbíralo 19, ale po loňské zkušenosti, kdy jsme měli 18 vzorků a bylo to už hodně, jsem 4 vyškrtnul. Vyřazená piva byla z malých pivovarů, domovarnická šla samozřejmě všechna na košt. Letos jsme premiérově udělali malou tombolu a každý si odnesl nějaký dárek, vesměs nějaké to pivo a něco k zakousnutí, piva vyřazená z koštu šla do tomboly. První a druhou cenou byly poukázky na pivo z domácího pivovárku Machovský Stojan, vítězové poukazů projevili upřímnou radost z výhry :-)

Na čepu byla letos premiérově pouze domovarnická piva, jedno moje, polotmavá 10°, a jedno od kamaráda Mirka, kterému ještě jednou děkuju. Od něj se točila polotmavá 11°, jím přezdívaná, Zákeřná karamelka. Zákeřná pro svou jemnost v chuti a alkoholovost v obsahu,to díky vysokému prokvašení. Karamelka se točila jako první a díky tomu se ukázalo, že to zřejmě :-) trochu přeháním s chmelením. Mirkovo pivo bylo sametově a karamelové hladké, lehce chmelené, prostě takové pohlazení. Kdežto mé pivo bylo drsně hořké, po Agnusu......Umocněno to bylo pořadím, kdyby se točilo v opačném pořadí, možná by ten rozdíl nebyl tak markantní.

Skladba piv byla velmi pestrá, všech možných stylů, barev i stupňovitostí, a tak jsem nebyl schopen je zahrnout do více kategorií, jako tomu bývalo v minulých letech. Vyšly mi z toho pouze 2, piva kvašená svrchně a piva kvašená spodně. Svrchních bylo 6 a spodních 9. Stejný poměr byl i u profi a domavaru (6:9).

Letos se přihlásilo 14 pivních odborníků, přivítali jsme mezi sebou pár nováčků a dle jejich reakcí se jim košt líbil. Prosadit se ale nedokázali, přední místa obsadili zkušení bardi. Na děleném 3. místě skončili Martin Sedláček (jediný úspěšný novic) a Milan Dovrtěl, na 2. místě skončili naši senioři Jarda Měřil st. a Bohuš Husek. A o vítězství se podělili premiérově Jarda Měřil ml. a, teď už dvojnásobný vítěz, Kamil Paták. Dokázali poznat 6 vzorků. Gratuluji.....

A teď k samotným pivům......Nejprve bych chtěl vyjádřit politování nad tím, jak dopadli piva od Toma Pivečky, na ta jsem se těšil úplně nejvíc. Bohužel se někde stala chyba, piva byla posílána poštou a byla prakticky bez řízu, proto tak špatný výsledek. Jsem přesvěčený, že Tom dělá výborná piva a už jsme se domlouvali na setkání a ochutnávce přímo od něj, až někdy pojedu na Brno. A za další bych chtěl vyjádřit podivení nad výsledky mých piv. Na jedné straně jsem potěšen, na druhé straně ve mně hlodá malý červík, zda ti, kteří má piva pijí pravidelně a jsou schopni je rozeznat, hodnotí objektivně. Možná je to ale jen můj pocit a opravdu vařím tak dobře.....:-). Já ten pocit (že umím vařit) nemám, zatím. Tak pojďme k pořadí....už jsem toho nakecal dost. Absolutně nejhorším pivem se stal Žatecký Gus, pivo vařené v Rusku a prsící se tím, že používají pravý žatecký chmel. Pak následovala dvě Tomova piva, Bitter 11° a Belgian Imperial Stout 19°, o problémech s pivem jsem již psal, navíc asi doplatila tato piva na svou zcela odlišnou charakteristiku oproti běžně pitým pivům. Jak uvidíte v pořadí, všeobecné byla svrchně kvašená piva špatně hodnocená, projevila se neznalost těchto pivních stylů. Takže ať to neprotahuju......celkové pořadí:

1. Řezané 13° - tmavý speciál, 1. Selský pivovárek Kroměříž

2-3. Matýsek 11° a Matěj 12° - Machovský Stojan

4.    Šarlota 14° - Petr Měrka

5.    Vraník 12°  vídeňský ležák - Pivovar Vraník Trnava

6-7. Karamelka 11° - Mirek Herman, Vraník IPA 11° - Pivovar Vraník Trnava

8-9. Matějíček 10° - Machovský Stojan, Ferdinand Vaněk - 1. Selský pivovárek Kroměříž

10.  Megal 12° - Petr Měrka

11.  McHugo 13,5° - 1. Selský pivovárek Kroměříž

12.  APA 11° - Tomislav Pivečka - Létající pivovar Pivečka

13.  Belgian Imperial Stout 19° - Tomislav Pivečka - Létající pivovar Pivečka

14.  Bitter 11° - Tomislav Pivečka - Létající pivovar Pivečka

15.  Žatecký Gus 11° - Rusko

 

Už teď se mi v hlavě honí myšlenky na 6. ročník. Co a jak udělat jinak a líp. Takže za rok se opět těším a třeba i s více vzorky od domovařičů a třeba i za větší účasti........to se vše teprve uvidí......