Jesenické pivní cestování

18.06.2014 12:24

Mám teď na celý červen manželku a syna v Jeseníku v lázních. Minulý pátek, teda už předminulý, jsem se tam vydal na 10 dní za nimi se zrekreovat. A coby to byla za rekreace bez dobrého piva :-) Tak jsem celých 10 dní zkoumal a hledal kde se dá co ochutnat. První na ráně byla hospoda U Pramene, prakticky pod hotelem Priessnitz. Točí tam pivo z lobkowitzkých pivovarů. Hned u vstupu upoutala mou pozornost tabule se seznamem piv na čepu. Na první pozici Klášter Kvasničák, řekl jsem si, sem s ním. Bohužel jsem se krutě zklamal. Pivo nevýrazné chuti, ani sladové ani hořké, natož kvasnicové, čiré jako křišťál. Na dotaz obsluhy, zda jde opravdu o kvasničák, jsem se dověděl, že ano. Tak jsem s nechutí dopil a objednal si Démona 13°, polotmavý speciál z Vysokého Chlumce. To byla, panečku, jiná pohádka. Krásné plné pivo, s příjemnou hořkostí a výraznou chutí po karamelu. Další den jsem ochutnal světlou 12° Lobkowitze, musím říct, velmi slušně ošetrřená dvanáctka, slušně jsem si pochutnal. V úterý jsme zavítali do rodného domu V. Priessnitze, je v něm restaurace, kde točí humpolecké. Na čepu byla mimo jiné tmavá 13°, pivovarem pojmenovaná Lavina, tak jsem samozřejmě ochutnal. Musím pochválit, efekt laviny byl, to ale není až tak podstatné. Pivo bylo, teda nebylo, ničím výrazné, ale přesto svou vyvážeností velmi příjemně pitelné. Mísila se v něm chuť po tmavých sladech a lehká hořkost. Zaujala mě pěna, byla na pohled, nevím jak to popsat, velmí řídká, přitom velmi celistvá, krémová....a velmi stabilní, vydržela v tenké vrstvě až do vypití.

Samozřejmě jsem v rámci své předvýletové přípravy zjistil, že v Jeseníku existuje Jesenický minipivovar. K jeho návštěvě jsem se dostal až po týdnu pobytu v Jeseníku. Pivovar se nachází v areálu původního pivovaru, kde se vařilo pivo před iks lety. Vyptal jsem si sládka a majitele a vyptával se. Já si ho tedy vyptal hlavně kvůli jednomu tématu, o kterém zatím nemohu a nechci mluvit, vše je v plenkách. Také začínal vařit doma, a z lásky k pivu zatnul v bance sekeru a rozjel to ve "velkém". K dispozici mají 250 l varnu a vaří cca 3x týdně, prakticky pouze pro potřeby vlastní pivnice, zřízené přímo v areálu pivovaru. Já ochutnal všechna tři piva, která byla na čepu. Točila se se světlá 10°, která byla silně sladová, přišla mi lehce přesycená. Pěnivost měla výbornou, pěna krásně držela až do vypití, pivo krásně kroužkovalo. Další byla k dispozici tmavá 10°, ve vůni karamelový a trošku barvící slad, velmi příjemně nasycená a pitelná, hořkost vystupovala až později. Opět velmi slušně držela pěna. Poslední jsem ochutnal světlou 12°. Slusně vyvážená, ničím nevyčnívající dvanáctka, ve vůni jsem cítil něco, co jsem si nedokázal popsat, středně hořké, velmi příjemně pitelné. Celkově musím pochválit jesenická piva. Škoda jen, že pivovar je trošku zastrčený a kdo o něm neví si cestu do pivovaru asi nenajde.

V rámci mé lásky k pivu a příležitosti Dne otců, mi moje Kačenka zakoupila v lázních chmelovou koupel a chmelovou masáž. Těšil jsem se tudíž na záplavu chmelových vůní v koupely i při masírování. Čekalo mě bohužel velké zklamání. Ve vaně jsem cítil jen navoněnou pěnu. Na dotaz, zda se opravdu jedná o chmelovou koupel, se obsluha je podivně ušklíbla a o pár později vteřin jsem zaslechl posměšnou poznámku o tom, že pán necítí ve vaně žádný chmel. Jaký div, když člověk v chmelové koupely očekává vůni chmelu. To samé na masáži. Tam byla aspoň ochotná masérka a na mé otázky ochotně odpovídala a dobře jsme si pokecali. Každopádně masírovací olej byl cítit klasicky po vonných olejích, ne po chmelu. Nějaký výtažek z chmelu v něm byl, ale toť vše.

Takže tolik o jesenickém pivním ochutnávání.......jesenický minipivovar každopádně dopručuju, pivo mají slušné, a i kdyby ne, tak už je pro jejich podporu. Začali z ničeho a postupně se hrabou vzhůru.....

O víkendu mířím zase do Jeseníku za rodinou a beru i rodiče, už vím kam vezmu tátu na pivo. Na Démona a do jesenického pivovaru..........