Jesenické pivní cestování II.

16.06.2015 09:58

Po roce nastoupil můj starší syn měsíční léčebný pobyt v lázních Jeseník. Pro mě tak vyvstala možnost trávit víkendy v krásných horách a příjemných lázeňských hospůdkách. Jesenické lázně poskytují celkem zajímavou nabídku. V hotelu Priessnitz se točí Plzeň a pro lázně vařený Priessnitz tmavý ležák, na letácích nabízí i světlý, ale obsluha tvrdila, že ho nedostávají. K dostání jsou oba i v třetinkových láhvích. Plzeň v hotelu mě moc nenadchla, trošku kyselá. To v kavárně Sofie byla mnohem lepší, hezky sladová doplněná nastupující hořkostí, evidentně mnohem lépe ošetřená. Já ale nejraději chodím do hospůdky U Pramene. Tam se točí piva z lobkowitzkých pivovarů. Jediné, co mě trochu zklamalo, je stále stejná nabídka. Točili stejná piva jako vloni. S chutí si dám vždy Démona 13°, stále velmi slušné pivu, "loňská" várka mi ale přišla lepší, plnější, aromatičtější. Kláštěr 11° mi také velmi šla, letošním hitem pro mě byl však Granát 11°, tohle se jim v Protivíně povedlo, plné, sladové pivo s vůní tmavých piv, hustá krémová pěna. Při výletech a výšlapech jsem narazil ještě na Mušketýra z Krušovic. Točí ho v penzionu Peklo asi 2 km od lázní. Říkal jsem si, že musím občas zkusit i pivo z velkoprodukce, abych byl v obraze. A musím říct, že jsem byl velmi mile překvapen. V místě, kde bych to nikdy nečekal, se točila velmi dobrá 11°. Hutné, slušně chmelené pivo. Hustá pěna, která dokonce kroužkovala. Pouze na začátku, když jsem přivoněl, byla cítit taková ta pachuť "chemičky", ale jinak jsem si pochutnal.

Jeden den jsem si udělal po obědě pěší výšlap do Jeseníku a navštívil jesenický minipivovar. Točili Julia 12° a jejich APA 12°. Julius byl celkem příjemný ležák. APA byla hezky navoněná, to je ale si tak vše. Pivo mělo i na ejl nízký říz a přišlo mi docela prázdné až vodové. Oproti tomu pěnu mělo slušnou. Jinak mě, nejen u tohoto piva, zaujalo složení. Začíná to bohužel dělat stále víc minipivovarů. České slady, budiž, ale už i české chmely. Tato jako APA byla chmelená Premiantem, pouze na konci a na Dry hop použili Cascadu. To už pak s APA nemá moc společného......Z pivovaru jsem ještě ochutnal nakuřovanou 12°, to bylo velmi slušné, možná už trochu "přeuzené", ale jinak velmi slušně pitelné.

Každoročně zavítáme také do Lesního baru v Horní Lipové, skvělého to zařízení, kde se sám obsluhujete a taky sám, podle toho, co jstě snědli a vypili, také zaplatíte. Světe div, i v ČR, to funguje....:-). Kdo to tam zná, ví že vylézt tam je docela fuška. Bylo docela teplo, já tlačil kočár a pili jsme kunovickou meruňkovici, mimochodem vynikající. A tak pod možná pod vlivem tohoto skvělého moku a unaven z tlačení povozu s 11 kg moravským synkem, jsem vypil tři Staročechy z Nymburka a připadalo mi to jako nejlepší pivo na světě.......

Poslední pivovar, který jsem stihnul z jesenicka, je Pivovar Kolštejn v Branné. Ten pro mě byl trochu zklamáním. Ochutnal jsem jejich 12° Bran, pivo prakticky bez řízu a pěnivosti a pak Weiss 10°, na výrobu použili i pšeničný slad a deklarují silný zákla piva. Tak já asi neměl Weiss, pivo bylo prakticky čiré, ale jinak celkem v poho lehká 10°.